Immuniteit

Onderstaande tekst is geschreven door Irene Nolte, lid van het bestuur van de Belgische Shiatsu Federatie en vice-voorzitter van de Europese Shiatsu Federatie. Ik ben het hartstochtelijk met haar eens.

Immuniteit – je beste verdedigingsmethode

Laatst luisterde ik naar een radioprogramma, waarin een groep deskundigen de beste maatregelen ter bescherming tegen Covid besprak. Het programma was vrij lang en gebruikte de gebruikelijke taal – oorlog tegen het virus, verdedigingslinie, enz. Wat mij heel erg verbaasde, was dat gedurende het gehele programma geen enkel persoon, het idee aanbracht van je eigen natuurlijke immuniteit te versterken. Tussen de wetenschappers, politici en andere gezondheid functionarissen werden allerlei maatregelen en regels besproken, die kortweg als volgt kunnen worden samengevat:

– Draag een masker
– Houd afstand
– Blijf thuis
– Wacht op het vaccin

Dat was het dan.

Niet één deskundige vernoemde iets dat we zelf zouden kunnen en moeten doen, om onze eigen natuurlijke immuniteit te versterken, wat in tijden van ziekte en aankomende winter het eerste lijkt te zijn wat we zouden moeten doen. (De afwezigheid van publieke informatie over het versterken van onze immuniteit, het stilzwijgen hierover in de media vind ik zeer twijfelachtig, maar is niet het onderwerp van dit artikel).

Dus, om je mentale en fysieke gezondheid te versterken, is hier een lijst van dingen die je immuniteit kunnen ondersteunen. Het spreekt voor zich dat ik niet suggereer dat deze lijst compleet is, je weet vast nog veel meer dingen die je kan doen, en wij impliceren ook niet dat deze tips je volledige bescherming bieden. We willen alleen maar een aantal dingen aanbieden die kunnen helpen om uw holistische gezondheid te versterken:

1. Plezier – doe iets waar je minstens drie keer per week plezier aan beleeft. Zorg ervoor dat je geniet van het leven! Eén enkele plezierige ervaring kan je immuunsysteem voor maar liefst twee dagen versterken, zo blijkt uit onderzoek van Dr. Arthur Stone, psycholoog van de State University NY.
2. Vermijd suiker en kunstmatige zoetstoffen die een ontstekingscascade veroorzaken. Ontsteking is een immuunreactie op ziekteverwekkende stoffen die in je systeem worden aangetroffen.
Suiker en verwerkt voedsel beroven het lichaam van mineralen en verhogen zo de zuurtegraad van je bloed. Daardoor wordt je vatbaarder voor ziekten.
3. Eet elke dag groene bladgroenten (bijv. broccoli, baksoi (of pak-choi een soort Chinese kool), boerenkool, lente-uitjes, spruitjes, peterselie, enz.) omdat ze de gezondheid van je lever en je immuunsysteem in het algemeen bevorderen.
4. Neem elke dag een miso-soep – niets zo goed als een miso-soepje om je bloed en darmen te alkaliseren, de beste manier om je te beschermen tegen ziekteverwekkers!
5. Op het gebied van voedingssupplementen kan het een idee zijn om een zinksupplement te nemen, evenals vitamine D3 met K2, en vitamine C. Je kan deze nemen als je je uitgeput voelt of wat verkouden bent, of je kunt ze voor langere tijd nemen, alleen maar om je immuunsysteem te versterken.
6. Als je je een beetje neerslachtig voelt, of verkouden bent, zorg er dan voor dat je een citroenthee drinkt met vers geraspte gember erin – een geweldige manier om je longen te zuiveren.
7. Verminder of stop alle melkproducten in de herfst en winter, omdat melkproducten uw ademhalingsstelsel en uw darmen verstoppen. U wilt beide in goede conditie houden gedurende de winter!
8. Eet zo vaak mogelijk gekookte granen, zoals rijst, amarant, quinoa, gierst, boekweit. Ze gronden je zenuwstelsel en verhogen het serotoninegehalte, waardoor het immuunsysteem wordt gestimuleerd.
9. Beweeg – dit kan ook met een mooie wandeling of qi gong, zolang het je maar diep laat ademen en een klein beetje laat zweten. Hoe dieper je ademt en hoe meer je zweet, hoe meer ziektekiemen je uit je lichaam verwijdert.
10. Hou een dagboek bij en schrijf over je gevoelens. Neem de herfst en de winter om in contact te komen met je innerlijke leven. Leef je boosheid uit op het papier, voel je verdriet, ervaar mededogen voor jezelf en geef uiting aan je dromen.
11. Stel een aantal kleine haalbare en leuke doelen. Iets wat je al heel lang wilt doen en – dat geeft je vreugde! Probeer één doel per week te bereiken.

Als lid van de BSF, die staat voor een holistische benadering van gezondheid, ben ik er vast van overtuigd dat lichaam, geest en ziel één zijn.
Voor een holistische gezondheid is het belangrijk om het evenwicht te bewaren door je lichaam te versterken, om je emotionele welzijn te ondersteunen, net als het in stand houden van een hoopvolle kijk op het leven om je lichaam in goede conditie te houden.

Ik hoop dat deze tips en ideeën – die slechts een kleine lijst van ideeën zijn (je hebt vast nog veel meer ideeën!) je de komende maanden kunnen ondersteunen.

Ik heb het gevoel dat we in deze crisistijd als shiatsu-gemeenschap zo’n centrale rol in de samenleving spelen. Als shiatsu-beoefenaars bevinden we ons in een unieke positie waarin we mensen daadwerkelijk kunnen helpen zich beter te voelen, beter te worden en hun mentale en fysieke gezondheid te ondersteunen. We kunnen een belangrijke rol spelen in het leven van andere mensen, van wie velen geen gezondheidsgeletterdheid hebben. Daarmee bedoel ik een algemeen begrip van hoe hun gezondheid functioneert en wat ze persoonlijk kunnen doen om zichzelf te ondersteunen. De meeste mensen weten bijvoorbeeld niet eens aan welke kant van hun buik de lever zich bevindt, hoe ze de gezondheid het beste in stand kunnen houden. Veel mensen hebben in tijden van luchtwegaandoeningen nog nooit gehoord van het verband tussen melkproducten en een verstopte neus of hoest.

Door onze shiatsu-training hebben we een grondig inzicht gekregen in hoe het lichaam functioneert, hoe fysieke en mentale gezondheid met elkaar verbonden zijn en we hebben geleerd hoe we onze gezondheid kunnen aanpakken – zowel fysiek, emotioneel als mentaal.
Veel mensen schieten hierin te kort. We kunnen zoveel voor mensen doen om hen te helpen een beter besef te krijgen van wie ze zijn en wat ze kunnen doen om zichzelf te ondersteunen.

Comments are closed.