Dag 2 – voorbodes

Ik had het kunnen weten. Want eerst ging mijn potlood stuk waarmee ik de afspraken in mijn agenda zette; een kado van een lieve vriendin die van lijstjes maken houdt die er altijd spik en span uitzien; een echte potloodprinses. Mijn potlood zat met een touwtje vast aan mijn agenda zodat ik het niet kon verliezen, en het had een perfect gummetje. Want dat had ik nodig voor als cliënten hun afspraak gingen verplaatsen. Mijn agenda zag er altijd spik en span uit.     

En dan viel mijn boeddhaatje op de grond. Mijn DO-IN boeddhaatje ook nog. Gekregen van een andere lieve vriendin voor mijn verjaardag vorig jaar. Hij hing op mijn praktijk met zijn armen hoog in de lucht gestrekt want hij was de eerste BaDuanJin-oefening aan het doen:`Twee handen die de hemel optillen’. Dat kon hij niet meer.

Dat waren de voorbodes. En nu moeten we binnen blijven. En ons wapenen tegen een allermeest gemene sluipmoordenaar die het heeft voorzien op onze longen. Maar hoe dan?

Door NU met man en macht en onze eigen twee handen de hemel op te tillen! Door NU de entreedeur van ons afweersysteem, onze longenergie, krachtig te ondersteunen.

Zelf-shiatsu punt 2:

Long 1: het alarmpunt van de longen!!! Dit punt voelt pijnlijk aan, als uw longen NIET schoon en open zijn. Dat betekent, werk aan de winkel:

– geef krachtige druk met uw middelvinger;

– meerdere keren per dag en kant;   

– onder het koken, onder het netflixen of op de wc;

– telkens 1 minuut.

Oefenserie voor s’ochtends in de tuin, aan het raam of op het balkon:Sla krachtig met uw vuisten of handpalmen op uw borst en eerste longpunten (1 min);

Sla krachtig met uw rechter vuist of handpalm op uw linker binnenarm en daarna op uw rechter buitenarm (1 min);

Wissel van arm (1 min);   

Sla krachtig met beide handen of vuisten op de zijkanten van uw benen naar beneden en langs uw binnenbenen terug omhoog (1 min);

Geef stevige druk op het punt long 1 (2x 30 sec);

BaDuanJin 1: til uw armen met een inademing op tot boven uw hoofd, en met een uitademing terug naar uw centrum (4x);

BaDuanJin 2: strek met een uitademing uw armen zijwaards naar buiten, en met een uitademing terug naar uw centrum (4x);

BaDuanJin 3: breng gelijktijdig uw rechter arm omhoog en uw linker arm omlaag en wissel daarna van arm (4x).  

Tot zover! Tot morgen! En blijf gezond!

Comments are closed.