Slapeloosheid

Shiatsu Masunaga Amsterdam

Wanneer is er sprake van slapeloosheid?

De term slapeloosheid of insomnia wordt gebruikt wanneer er stelselmatig tekort is aan nachtelijke slaap. In Nederland heeft ruim 15% van de bevolking af en toe last van slapeloosheid. Tweederde hiervan zijn vrouwen. Hoeveel slaap iemand nodig heeft, is verschillend. Sommigen hebben genoeg aan drie uur slaap, anderen moeten beslist acht uur slapen om zich uitgerust en fit te voelen. Bij het ouder worden komt het vaker voor dat we s’ nachts wakker worden en daarna weer inslapen. Dat is beslist niet ongewoon of ongezond.

slapeloosheid Shiatsu Masunaga Amsterdam

Oorzaken en gevaren van slapeloosheid

Een nachtje slecht slapen is op zichzelf niet ongezond. Het wordt pas een probleem als het bij herhaling gebeurt. Als we te vaak mentaal of lichamelijk gespannen naar bed gaan. Spanningen thuis of op het werk, bezorgdheid (piekeren) of oververmoeidheid zijn belangrijke veroorzakers van slapeloosheid. Maar ook pijnklachten, alcoholgebruik of een onrustige slaapomgeving kunnen de nachtrust nadelig beïnvloeden. De gevolgen van deze verstoringen kunnen zijn: concentratieproblemen, prikkelbaarheid, verminderde eetlust of een verlaging van de weerstand.

Slapeloosheid is de belangrijkste voorspeller voor het ontwikkelen van een depressie, angststoornis of posttraumatische stressstoornis, zo blijkt uit onderzoek van het Herseninstituut.

Wat kan shiatsu voor u doen?

Vanuit de oosterse geneeskunde, waar shiatsutherapie deel van uitmaakt, wordt slapeloosheid gezien als een verstoring van onze energiebalans. In het bekende yin-yang symbool staat de donkere helft, de yin-energie, voor rust(nacht) en het lichte gedeelte, de yang-energie, voor actie (dag). Vanaf het moment van opstaan worden we actief (yang) maar naar de avond toe wordt de yin-energie belangrijker. Deze zorgt dat we kunnen inslapen en doorslapen. Dit is een natuurlijk proces. Als we op dat moment teveel aan ons hoofd hebben, lopen te piekeren of onze zaakjes voor de volgende dag al lopen te plannen, dan is onze natuurlijke balans verstoord. En op den duur een slaapprobleem.

Slaapstoornissen zijn vaak het gevolg van Yin deficiëntie (slecht inslapen,
vaak wakker, zweten) of Yang excess (makkelijk inslapen, wakker tussen 23.00 en 01.00, nachtmerries). Elk patroon vereist een andere benadering. Een behandeling met shiatsu zal het tekort aan yin en het teveel aan yang proberen te herstellen.

Preventie

Slapeloosheid voorkomen is natuurlijk het allerbeste. Ook hierbij kan Shiatsutherapie een geweldig hulpmiddel zijn. Door regelmatig een shiatsubehandeling te ondergaan, blijft uw energie in balans en voorkomt u klachten.

Shiatsu therapie

Preventie

Home